Oljor är bra till LCHF kosten, men vilka oljor ska man undvika, och finns det olja som är bättre än nån annan? Rapsolja och oliolja har jag hört mkt bra om, men hur är det med linfröolja? (Fråga från gamla webbplatsen)

  • Okänd

Det stämmer att matolja passar utmärkt till LCHF-kosten. Dessa består till 100% av flytande fett från växter och innehåller inga kolhydrater. De olika oljorna varierar något i sin fettsammansättning, men generellt kan man säga att den här typen av vegetabiliskt fett har låg mängd mättat fett och hög mängd omättat och fleromättat fett. Inom det fleromättade fettet ingår de essentiella fettsyrorna omega-3 och omega-6. Dessa kan inte kroppen själv tillverka och måste således intas via födan.

Jag kan inte direkt säga att det skulle finnas någon vegetabilisk olja som man bör passa sig för. Alla utgör de ett bra komplement till LCHF-kosten. Det bästa är att köra med oljor som kommer från en och samma växt istället för blandningar samt att försöka använda naturliga oljor och inte de raffinerade.

Linfröoljan som du frågar om brukar anses som mycket nyttig eftersom den är en av de matoljor som innehåller mest omega-3. Oljan är dock känslig för uppvärmning och lämpar sig bäst till kalla såser och dressing.

Så här ser omega-3 innehållet ut hos våra vanligaste matoljor:

                                                Matolja                            Omega-3 i %

Linfröolja
57
Rapsolja
10
Sojaolja
7
Valnötsolja
5
Olivolja
1
Majsolja
1
Jordnötsolja
0
Tistelolja
0
Sesamolja
0
Solrosolja
0