Fråga om LCHF - kosthttp://lchf-kost.se/default.aspxFrågor och svar om LCHF-kost.svHej, jag har inte problem med övervikt. Jag är 176 lång och väger 77 kilo. Men efter min graviditet så har jag fortfarande ca 8 kilo att gå ner. Jag tränar fotboll 2-3 ggr/vecka. Jag har lagt på mig runt mage och rygg och vill bli av med det. Kan LCHF modellen funka för mig och hur strikt måste jag vara? Räcker det om jag drar ner på kolhydrater eller måste man ta bort det helt för att få resultat?http://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1417<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Hej!</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">LCHF handlar om att dra ner p&aring; kolhydraterna kraftigt men inte att ta bort dem fullst&auml;ndigt fr&aring;n kosten. Detta skulle vara i n&auml;rmaste om&ouml;jligt eftersom n&auml;stan allt vi &auml;ter inneh&aring;ller en liten m&auml;ngd kolhydrater. Troligtvis &auml;r det s&aring; att vi beh&ouml;ver en liten m&auml;ngd kolhydrater i v&aring;r f&ouml;da. Det stora problemet i dagens samh&auml;lle &auml;r att vi &auml;ter ett oerh&ouml;rt &ouml;verskott av kolhydrater p&aring; ett s&auml;tt som vi inte har kunnat se tidigare under historien. Kroppen vet inte vad den skall g&ouml;ra med allt detta &ouml;verskott p&aring; energi och v&auml;ljer d&auml;rf&ouml;r att lagra upp den i form av fettv&auml;vnad. Vid en strikt LCHF- kost brukar man tala om att man skall &auml;ta 5g kolhydrater per 100g livsmedel. F&ouml;r att kunna f&ouml;lja det h&auml;r &auml;r det alltid bra att kolla p&aring; f&ouml;rpackningens inneh&aring;ll innan man k&ouml;per n&aring;got. Men 5g/100g &auml;r inte n&aring;gon magisk gr&auml;ns och har inte heller n&aring;got vetenskapligt st&ouml;d f&ouml;r att just d&auml;r kommer de positiva effekterna med LCHF. Man kan mycket v&auml;l l&auml;gga sig p&aring; en gr&auml;ns av 10g kolhydrater per 100g livsmedel vilket &auml;nd&aring; &auml;r en kraftig minskning fr&aring;n den &rdquo;normala&rdquo; kosten vi brukar &auml;ta. Om man exempelvis tr&auml;nar h&aring;rt eller fortfarande v&auml;xer tror jag att det kan vara klokt att ha ett kolhydratintag som &auml;r n&aring;got &ouml;ver den strikta LCHF- kostens. Det samma kan g&auml;lla f&ouml;r personer som har problem med fettintag eller kanske inte har det prim&auml;ra m&aring;let att snabbt g&aring; ner i vikt.</span></p>Wed, 14 Apr 2010 18:06:25 GMThttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1417Jag hörde i radion att en kvinna som åt enligt Lchf dieten sade att man kan i princip äta "hur mycket som helst" av livsmedel utan kolhydrater. Stämmer det? Är det dålit att då och då använda vetekli i tex. bakning enligt dieten? Tack för svar! Ennihttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1416<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Hej Enni!</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Jag f&ouml;rmodar att det du undrar &ouml;ver &auml;r om man kan &auml;ta hur mycket som helst av s&aring;dant som inte inneh&aring;ller kolhydrater och &auml;nd&aring; g&aring; ner i vikt. &Auml;ven om jag tycker att termen &auml;r n&aring;got f&ouml;r&aring;ldrad s&aring; &auml;r det ju s&aring; till viss del att det vi stoppar i oss m&aring;ste komma ut p&aring; n&aring;got s&auml;tt.&nbsp;Trots att&nbsp;man f&ouml;ljer LCHF- kost och d&auml;rmed inte har n&aring;gra signaler i kroppen att man skall bygga upp fettv&auml;vnad s&aring; kommer kroppen &auml;nd&aring; f&ouml;rr eller senare att v&auml;lja uppbyggnad f&ouml;re f&ouml;rbr&auml;nning om det &auml;r s&aring; att man &auml;ter betydligt mer &auml;n vad man g&ouml;r av med. </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">H&auml;r kommer tv&aring; viktiga saker in. Det f&ouml;rsta &auml;r att man verkligen r&ouml;r p&aring; s&aring; regelbundet och ser till att man h&aring;ller ig&aring;ng sin fettf&ouml;rbr&auml;nning. F&ouml;ljer man LCHF- kost och inte alls motionerar kommer det ta l&auml;ngre tid innan man ser resultat. Det andra &auml;r att man &auml;ter regelbundet och ser till s&aring; man h&aring;ller sig behagligt m&auml;tt. Det &auml;r oftast sv&aring;rt att &auml;ta alldeles f&ouml;r mycket med LCHF eftersom det ger en s&aring;dan utdragen m&auml;ttnadsk&auml;nsla. Ett m&aring;l med kosten &auml;r att sluta upp med sm&aring;&auml;tande.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Allt som kommer fr&aring;n vete har ett relativt h&ouml;gt kolhydratinneh&aring;ll. Visserligen inneh&aring;ller vetekli betydligt mindre kolhydrater &auml;n exempelvis vetemj&ouml;l men aningen f&ouml;r mycket f&ouml;r att vara f&ouml;renligt med LCHF- kost.</span></p>Wed, 07 Apr 2010 16:52:07 GMThttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1416Klarar man av t.ex. ett Vasalopp när man går på LCHF-kost?http://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1415<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Hej!</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Ja, sj&auml;lvklart kan man &aring;ka Vasaloppet &auml;ven om man&nbsp;f&ouml;ljer LCHF- kost! Jag vet till och med om n&aring;gra personer som &aring;kte loppet nu i &aring;r och som samtidigt&nbsp;&auml;ter kolhydratfattig kost. Det &auml;r en vanlig missuppfattning bland folk att man m&aring;ste &auml;ta kolhydrater f&ouml;r att kunna tr&auml;na. N&auml;r man &auml;ter LCHF har man inte brist p&aring; energi i kroppen, tv&auml;rtom s&aring; inneh&aring;ller fett faktiskt mer energi per gram &auml;n vad kolhydrater g&ouml;r. Det hela handlar egentligen bara om att man st&auml;ller om fr&aring;n ett energisystem till ett annat. Vid uth&aring;llighetstr&auml;ning, som t ex att &aring;ka Vasaloppet, fungerar fettf&ouml;rbr&auml;nningen som en alldeles utm&auml;rkt energik&auml;lla. En del har beskrivit att man kan f&aring; n&aring;got s&auml;mre explosiv funktion, som exempelvis vid snabb tung styrkelyftning, vid ett l&auml;gre intag av kolhydrater. En normal v&auml;l balanserad styrketr&auml;ning g&aring;r dock alldeles utm&auml;rkt med LCHF- kost.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Vid start av LCHF- kost tar det n&aring;gra dagar d&aring; kroppen t&ouml;mmer ur sina kolhydratreserver och sakta b&ouml;rjar f&ouml;rbr&auml;nna fett f&ouml;r att tillgodose sig med energi. Under den h&auml;r perioden, som brukar kallas f&ouml;r omst&auml;llningsfasen, brukar man normalt uppleva en viss tr&ouml;tthet och energibrist. Befinner man sig i en s&aring;dan situation kanske det inte &auml;r s&aring; lyckat att ge sig ut i ett Vasalopp.</span></p>Mon, 29 Mar 2010 17:48:44 GMThttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1415Är det ok att dricka te om man följer LCHF- kost?http://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1414<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Hej!</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Det g&aring;r bra att dricka te om man f&ouml;ljer LCHF- kost. S&aring; gott som alla traditionella tesorter inneh&aring;ller mycket sm&aring; m&auml;ngder kolhydrater. Det finns en del nyare tesorter och framf&ouml;rallt tepulver d&auml;r man valt att blanda i socker som man d&aring; b&ouml;r passa sig lite f&ouml;r. Det b&auml;sta &auml;r som vanligt att kolla kolhydratinneh&aring;llet p&aring; f&ouml;rpackningen innan man k&ouml;per sitt te.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Ibland f&aring;r man h&ouml;ra i LCHF- sammanhang att man inte b&ouml;r dricka n&aring;got som inneh&aring;ller koffein f&ouml;r att detta kan leda till insulinuts&ouml;ndring. Det finns en del, oftast mindre, studier d&auml;r man har tittat p&aring; det h&auml;r och sett att koffein i samband med f&ouml;dointag skulle kunna &ouml;ka insulinp&aring;slaget. Den troliga mekanismen f&ouml;r detta &auml;r att koffeinet genom att p&aring;verka stressystemen i kroppen &ouml;kar insulink&auml;nsligheten hos kroppens celler. D&auml;rmed skulle blodsockret stiga n&aring;got och mer insulin sl&auml;ppas ut. F&ouml;ljer man LCHF- kost s&aring; &auml;ter man ju ingen st&ouml;rre m&auml;ngd kolhydrater och f&ouml;r&auml;ndringen av insulink&auml;nsligheten borde inte ha n&aring;gon st&ouml;rre effekt. Jag tycker d&auml;rf&ouml;r att det inte finns n&aring;gon anledning att i nul&auml;get att varna folk som f&ouml;ljer LCHF f&ouml;r kaffe eller te.</span></p>Tue, 23 Mar 2010 17:40:42 GMThttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1414Hej, jag går just nu på pulverdiet, sedan tänkte jag gå över till Lchf... Min fråga, jag är fransyska och mycket glad i bröd, så min fråga, om jag unnar mig bröd en dag i veckan, stör jag hela processen då? Likaså om jag typ äter lite lördagsgodis men inget socker för övrigt? Mvh Vickyhttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1413<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Hej Vicky!</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Kan bara kort s&auml;ga att jag tycker du g&ouml;r helt r&auml;tt i att g&aring; &ouml;ver fr&aring;n pulverdiet till LCHF- kost.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Jag tycker inte det &auml;r n&aring;gon katastrof om du v&auml;ljer att &auml;ta br&ouml;d en g&aring;ng i veckan. Visst &auml;r br&ouml;d rikt p&aring; kolhydrater och du kommer s&auml;kerligen att stanna upp i din fettf&ouml;rbr&auml;nning just vid dessa tillf&auml;llen. Men jag &auml;r av den uppfattningen att man ocks&aring; m&aring;ste f&aring; leva &auml;ven om man f&ouml;ljer en viss diet. Det &auml;r d&auml;rf&ouml;r LCHF har s&aring; m&aring;nga f&ouml;rdelar eftersom man f&aring;r &auml;ta god mat och framf&ouml;rallt &auml;ta sig m&auml;tt vilket knappast &auml;r vanligt hos andra dieter. Om du upplever att br&ouml;d &auml;r en viktig del av ditt liv s&aring; ta en dag i veckan d&auml;r du till&aring;ter dig sj&auml;lv att f&aring; &auml;ta det. Om du f&ouml;ljer LCHF resten av tiden s&aring; kommer du garanterat f&aring; effekter p&aring; vikten &auml;nd&aring; &auml;ven om det kan g&aring; n&aring;got l&aring;ngsammare. Kanske kommer du med tiden att se LCHF:s f&ouml;rdelar och v&auml;lja att &auml;ven sluta med br&ouml;det. Samma resonemang g&auml;ller v&auml;l egentligen kring att &auml;ta godis p&aring; l&ouml;rdagarna. Men blir det allt f&ouml;r t&auml;tt mellan kolhydratintagen finns risken att du helt f&ouml;rst&ouml;r LCHF- effekten.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 10pt;"><span style="font-size: small; color: #000000; font-family: Calibri;">Det b&auml;sta &auml;r givetvis om man kan h&aring;lla sig till en strikt LCHF om man vill g&aring; ner i vikt. Men jag tycker inte man skall straffa sig sj&auml;lv allt f&ouml;r h&aring;rt om man skulle g&ouml;ra snedsteg ibland. Allt tar sin tid i livet och detta g&auml;ller &auml;ven en kostomst&auml;llning. Man har sett att den absolut st&ouml;rsta faktorn till att folk ger upp olika dieter &auml;r att de upplever dem som f&ouml;r jobbiga och pl&aring;gsamma att f&ouml;lja. Det hade d&auml;rf&ouml;r varit synd om du &ouml;vergav LCHF f&ouml;r tidigt bara f&ouml;r att du inte f&aring;r forts&auml;tta med br&ouml;det.</span></p>Thu, 18 Mar 2010 16:29:18 GMThttp://lchf-kost.se/faqsvar.aspx?QuestionID=1413