LCHF kost
Introduktion och fakta om LCHF-kost

Fråga

Hej Jag undrar över den stora mängden extra fett som rekomenderas, är det bara för mättnadskänslan eller har det någon annan effekt. Har ätit Lchf STRIKT i 3 veckor utan resultat och funderar på att minska på fettet.

Svar

Hej!

Tanken med att äta de stora mängderna fett inom LCHF- kosten är att det skall leda till en ökad och mer utdragen mättnadskänsla, minska suget efter socker, ersätta energin från kolhydraterna samt stabilisera insulinutsöndringen i kroppen. Man skall däremot inte överdriva sitt intag av fett. Man skall äta lika stora portioner som innan, där då kolhydraterna till stor del är ersatta av fett, och känna sig behagligt mätt efter varje måltid.

Det viktiga inom LCHF är att man drar ner kraftigt på sitt kolhydratintag. Sedan kan man välja lite själv hur mycket fett man skall äta för att ersätta detta. Ett bra och sunt mål är att känna sig lagom mätt sett över hela dygnet. Jag tycker mycket väl att du kan minska ditt fettintag om du just nu känner att du inte får någon effekt. Försök bara och undvika att samtidigt höja på kolhydratintaget.


 
Kommentarer
 
 
hanna  
 

Kanske värt bara att kommentera att problemet även kan bero på att det redan idag är för lite fett? Många är så fettskrämda så det känns som man äter väldigt mycket fett i början av lchf fast man bara lägger till litegrann, men det kan vara så att man lagt till för lite och det är därför man inte går ner i vikt nämnvärt... men svårt att veta hur det är för just dig som skriver, om det är för lite eller för mycket fett som är problemet.

 
Julia  (www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html)
 

Sedan skall man val akta sig noga for att ata for lite fett da studier visat en bade fett- och kolhydratsnal diet med fettsnat kott som huvud ingrediens ar extremt halsofarligt. Vill man akta sej for 'faligt fett' kanske hardstekt bacon kan skippas i forman for lax och olivolja!
http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

 
Asta  
 

Är det något du ska öka på så är det definitivt fettet. Drar du ner på fettet så har du missat poängen. Sen ska man äta "lagom" med protein dvs du ska inte tro att du kan äta obegränsat men en rimlig nivå. Kolhydraterna ska du däremot ligga på runt 20 g per dag. Då går du ner. Låna t ex Sten Sture Skaldemans bok "ät dig ner i vikt" - en jättebra bok som jag själv har och haft stor nytta av. Låna den på biblioteket och läs den rakt igenom. Du får många tips där.

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till frågor/svar
 
 
 
Om frågan/svaret
Datum: 2010-02-08
Taggar: 
Kategorier:  Kostfrågor
Antalet visningar:  6414